Els nostres drets davant
les actuacions sanitàries en l’àmbit
de les relacions laborals.
1.Els accidents laborals
“Posant un infant al bressol em vaig quedar
clavada amb un fort dolor a l'esquena i a la cama, la directora em va fer el
paper i em va enviar a la mútua Universal, allà em van dir que no era accident
laboral i em van enviar al CAP on em van fer la baixa “
Sovint ens arriben
consultes com aquestes. Segons la llei (article 115 del RD 1/1994 ) es defineix
accident de treball, qualsevol lesió que pateixi el treballador amb motiu de la
feina i trenqui la seva continuïtat de forma sobtada. També s’inclouen les
malalties que pateixen els treballadors amb anterioritat sempre que es puguin
agreujar per la lesió constitutiva d’accident.
En conclusió, si ens fem
mal a l’escola i anem a la Mútua Universal amb el paper de la direcció, NO ens
poden dir que anem al CAP perquè no és accident laboral. Recordeu que si la
baixa no és per accident laboral no ens abonen el 100%. Cal fer valdre els
nostres drets i posar una reclamació a la Mútua o la denúncia corresponent.
Tipus d’accident :
Accident en sentit
propi : qualsevol lesió corporal al centre
In itinere : anant o tornant del centre pel lloc habitual
In missió : fent un encàrrec de la feina fora del centre i en horari laboral
Què fer quan patim un
accident laboral.
La direcció del centre
ens ha de complimentar el paper per a la
Mútua. Si per urgència no fos possible, podem anar a un ambulatori o a
l’hospital més proper a fer les primeres cures i comunicar que és un accident
laboral. Després hem d’anar a la Mútua per fer la visita i portar el
justificant.
2. La vigilància de la
Salut
El servei de prevenció
de l’IMEB té un conveni amb FREMAP per la vigilància de la Salut. Així, és
aquesta empresa l’encarregada de les revisions mèdiques, la prevenció de riscos
específics en el lloc de treball i l’avaluació de la nostra salut laboral. Tenim
dret a demanar i conèixer la nostra avaluació de salut laboral (apte, o amb
limitacions). Per demanar cita per la revisió podem trucar personalment al 933635729.
3. l’Institut Català
d’Avaluacions Mèdiques (ICAM)
L’ICAM és l’organisme de
la Generalitat que té totes les funcions inspectores sobre incapacitats
laborals. Sovint rebem queixes de persones obligades a agafar l’alta forçosa
quan no estan en condicions de treballar, o de pressions i tracte incorrecte.
Aquestes situacions acaben normalment agreujant la malaltia de la persona
afectada i repercutint en el funcionament del centre. Mentrestant intenten
canviar aquesta situació us informen dels procediments a seguir:
Incapacitat temporal: L’ICAM pot requerir la persona en qualsevol
moment que està de baixa, i aquesta està obligada a presentar-se. L’ICAM pot
decidir :
- Que la persona ha de continuar de baixa;
- Enviar-la als especialistes de l’ICAM perquè valorin el cas;
- Considerar que no està incapacitada i donar-li l’alta (alta forçosa).
- Enviar-la als especialistes de l’ICAM perquè valorin el cas;
- Considerar que no està incapacitada i donar-li l’alta (alta forçosa).
En el cas d’alta
forçosa, si la persona no està d’acord, pot fer una reclamació per escrit al
mateix ICAM i anar al seu metge a buscar una nova baixa amb un informe ampliant
les causes. L’article 128 de la llei General de la Seguretat Social diu que
“té 4 dies naturals per manifestar la seva disconformitat. Mentre dura la
reclamació i la reconsideració de l’ICAM, es considera prorrogada la baixa fins
l’última resolució del metge avaluador de l’ICAM “ .
Incapacitat permanent: Als 12 mesos de baixa, l’ICAM requereix la
persona per avaluar si prorroga la baixa 6 mesos més o s’inicia la incapacitat
permanent (en casos especials o de rehabilitació es podrà allargar la baixa
fins 24 mesos).
La incapacitat permanent
pot ser:
- Total : (per la seva feina ). Pot treballar en altra cosa.
- Absoluta : No pot treballar en cap tipus de feina.
4. Drets dels
treballadors/es com a pacients
Els nostres drets com a
pacients són universals per qualsevol dels àmbits esmentats anteriorment.
Els drets dels
treballadors/res com a pacients són:
La informació: conèixer tota la informació
sobre la seva salut perquè pugui decidir l’opció que considera més oportuna i
donar el consentiment específic a cada actuació.
La intimitat : respecte
a la confidencialitat de les dades.
Història clínica:
accedir a la documentació de la història clínica i obtenir una còpia de les
dades de la mateixa.
Acompanyament: fer-se
acompanyar a les visites o reconeixement per qualsevol persona que desitja
(inclòs un delegat sindical de prevenció)
5. Inspecció mèdica de l'Ajuntament
Quan estem de baixa la inspecció mèdica de l'Ajuntament ens pot reclamar per una visita. L'assistència a aquesta visita és obligatòria.